بهنام خداوند بخشاینده و مهربان
اعجاز علمی قرانکریم
محمد نذیر یوسفی
مقدمه:
قرانکریم کلام الهی است که برای هدایت بشر نازل شده است و یکی از چهار منابع اتفاقی حقوق اسلام است، یعنی در کنار حدیث، اجماع و قیاس از بزرگترین منابع حقوق اسلام است.
خود واژهی قران در عربی مصدر است و به معنای قرائت و خواندن استعمال میگردد اما در اصطلاح علم اصول فقه عبارت از سخنی است که از جانب خداوند (ج) به حضرت محمد (ص) به زبان عربی نازل شده است. با کوتاه ترین سورهی خویش به تحدی برخواسته، در مصاحف به رشتهی تحریر در آمده، به طور متواتر روایت شده، تلاوت آن عبادت محسوب گردیده، با سورهی فاتحه آغاز و با سورهی الناس تمام شده است.(نذیر، ص۳)
قواعدی که از طرف الله متعال برای سعادت دنیایی و اخروی بشر وضع شده در کنار این که دستوراتی است برای برقراری نظم و تأمین ثبات و امنیت در روابط اجتماعی، سعادت ابدی بشر نیز هدف اصلی آن به شمار میرود.(دلیری، ص۱۶)
در این هیچ شکی نیست که متن قران کاملاً به حالت خودش است و همان گونه که در زمان حضرت محمد (ص) در صدر اسلام به عنوان قران جمعآوری و ثبت گردیده بود تا حال هم از دید قرانپژوهشان و مسلمانان به همان حالتاش باقی مانده و هیچ تغییر در آن نیامده است. مطالب آمده در قران شامل عبادات(نماز، روزه، حج. )امور حقوقی (بیع، نکاح، طلاق، میراث .) و امور ی و اجتماعی (جهاد، جنگ، صلح، قضا، دادرسی، شهادت.) است.( دانشپژوه، ص۱۶۱)
خوب، دلیل این که قران یکی از منابع اتفاقی در نظام حقوقی اسلام است، یکی این که از نزد الله متعال میباشد دوم این که خود قران دارای اعجاز است، مانند اعجاز ادبی، عدم اختلاف در قران، اعجاز قران از لحاظ آورنده آن و همچنان طرح یک دسته از مسایل علمی در قرآنکریم که در این مقاله ما تنها یک دسته از مسایلی را که دانشمدان علوم ساینس توانسته اند آن را آشکار بسازند، میپردازیم.
با مِهر
محمد نذیر یوسفی
دانشجوی دورهی کارشناسی حقوق
دانشگاه خورشید ۱۳۹۶
علومی که توسط انسان و حواس پنجگانهاش با استفاده از لمس کردن و شنیدن، دیدن، استشمام کردن و چشیدن در طول تاریخ بشری کشف شده و به این جایگاه رسید. از برکت قدرت الله متعال است(مُنصف، ص۷۳) در همان اوایل، خداوند (ج) بالای حضرت آدم(ع) امر کرد تا در حضور ملائیک نامهای موجودات و اسرار شان را شرح بدهد آغاز شد: ایآدم فرشتگان را از اسماء و اسرار این موجودات با خبر کن هنگامی که آدم آنها را از این اسماء آگاه ساخت.»( بقره/ ۳۳)
این علوم از ایام آغازین بشر تا امروز پیشرفت چشمگیری داشته است، و به کجا خواهد رسید دور از پیش بینی است. قرانکریم نیز یک دسته از مسایل علمی اشاره کرده است که بعد از مرور سالها و قرنها در سایهی پیشرفت و ترقی علوم تجربی مورد شناخت و تصدیق دانشمندان قرار گرفته است که به یک تعداد آنها خواهیم پرداخت اما قبل از آن باید بدانیم که اعجاز علمی یعنی چه؟
اعجاز علمی قران:
خداوند تبارک و تعالی در کلام خویش به بعضی از آیات موجود در هستی اشاره نموده و در آنها به بیان برخی از حقایق طبعیت پرداخته که مردم از وجود شان بیخبر بوده اند، حقایقی که حتی عدهای از فیلسوفان و فزیکدانان گذشته وجود برخی یا همه آن را انکار میکردند، و علتاش هم این بود که در افکار شان و داشتههای شان پیرامون هستی دچار خطاء و اشتباه شده و تصویری دور از حقیقت را به آن ارایه مینمودند؛ سپس بحث و بررسی های علمی کم، کم پیشرفت صورت گرفت تا سرانجام به کشف حقایق منجر گشت که قرآن به صراحت یا به صورت ضمنی در عباراتش به آنها اشاره نموده است.(خیرخواه، صث) که در پایان به یک دسته از آن خواهیم پرداخت.
الف: قانون جاذبه:
قانون جاذبهی عمومی در قرن هفدهم میلادی توسط دانشمندی معروفاسحاق نیوتن» کشف شد غربیها وی را پدر ساینس مدرن در غرب میدانند. او قادر به کشف قانون جاذبه زمین شد.(سروری.ص۵۴) در حالی که قرآنکریم چهارده قرن قبل به آن اشاره کرده بود. چنانچه خداوند میفرمایدخدا کسی است که آسمان ها را بدون ستون هایی که آنها را ببینید بر افراشت انگاه بر عرش استیلاء یافت.(الرعد/۲)
و در جای دیگر قرانکریم میآیدآسمان ها را بیهیچ ستونی که آنها را ببینید خلق کرد و در زمین کوه های بیفکند تا(مبادا زمین) شما را بجمباند.»(لقمان/۱۰)این آیههای مبارکه همان گونه که به خلقت آسمانها دلالت میکند، مطلب برافراشتن آنها را بدون ستون مرئی نیز در بر میگیرد، و این ستون های نامرئی همان قوهی جازبهی است که در این آیات یاد شده است و برای این است که آسمان ها با زمین در فاصلهی مشخصی قرار گیرد.(نذیر،ص۲۴)
ب: کروی بودن زمین:
خداوند(ج) میفرمایدو ما طایفهای را که فرعونیان ذلیل و ناتوان میداشتند وارث مشارق و مغارب زمین با برکت گردانیدیم».( الاعراف/۱۳۷)
خداوند(ج) در این آیه به کروی بودن زمین اشاره کرده است در حالی که این مسأله به اعراب عربستان کاملاً مجهول بود، زیرا در این آیه برای زمین مشرق و مغرب های متعدی مد نظر گرفته شده است در صورتی که زمین مسطح میبود تنها یک مشرق و مغرب میداشت تنها در صورتی میشود چند مشرق و مغرب داشت که زمین کروی باشد چیزی که بعد ها بشر به درک و توانایی دیدن آن رسید.
همچان خداوند ج میفرماید: و در میان مردم برای(ادای) حج بانگ بر آورد تا (زایران) پیاده و (سواره) بر شتر لاغری که از هر راه دوری میآیند به سوی تو روی آورند».(الحج/۲۷)
دانشمندان در این زمینه میگویند که استعمال کلمهی عمیق به جای کلمهی بعید به کروی بودن زمین اشاره میکند، زیرا خطوط سطح زمین راست نیست، بلکه منحنی بوده و در توضیع آنها به بُعد سوم جهات، یعنی عمیق نیز نیاز است روی همین دلیل است که خداوند (ج) با استعمال این واژه به کروی بودن زمین اشاره میکند.
د: تشکیل اسپینل:
امروز اگر به مقبولترین قصرها، موزیمها نمایشگاهها برویم نخست از همه زیر تاثیر سفیدی و یا هم زیبایی زمین آنجا میرویم دلیل این آن است که چیزی که در زمین این جا ها به کار رفته سرامیک » است که در زبان عامیانه کاشی» برایش میگویند نوع از سنگ های قیمتی از است که آن از ترکیب اسپینل به میان میآید. چیزی که سه، چهار قرن پیش توسط معماران به میان آمد اما طرح ساخت اسپینل از کجا شد؟
خداوند (ج) میفرماید: به راستی (ما) پیامبران خود را به دلیل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف بر خیزند و آهن را که در آن برای مردم خطری سخت و سودهایی است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسی در نهایت چه کسی در نهان او و پیامبرانش را یاری میکند آری خدا نیرومند شکست ناپذیر است».(الحدید/۲۵)
همچنان میفرماید قطعات آهن را بیاورید آنگاه دستور داد که تا به آب بکنند و از عمق زمین تا مساوی دو کوه از آهن دیواری بسازند و سپس آتش افوخته تا آهن گداخته شود آنگاه مس گداخته را بر آن آهن بریزم از آن بعد قوم نه هرگز شکستانده شد و نه بالا شدن به آن و نه ایجاد رخنه آن توانایی یافتند».(الکهف/۹۷.۹۶)
در این آیه مبارکه الله آمده است که چگونه میتوان یک دیوار سخت و لشم ساخت که نه از بین برود و نه کسی در آن رخنه کرده بتواند و این دیوار و ترکیب همان ترکیبی است که قرن ها بعد دانشمندان اسمش را اسپینل گذاشتند و از آن برای ساخت سرامیک» یا همان کاشی ها ظریف استفاده میشود.
برای همهی ما معلوم است که عنصر آهن در ساختمان سلاح و فابریکهها بکار میرود؛ همان چیزی است که در کتابهای کیمیا و علوم طبیعی ذروی از آن بحث میشود و این آهن است که قوی ترین نیروی زروی را تمثیل میکند نیروی که از دیگر فات قوی تر و فروان تر است.
در مورد اسپینل دانشمندان چنین فارمولی را به دست داده اند که آهن + هوا + مس = ترکیب اسپینل و این اعجار خیلی سخت و لشم است.
اگر چه بنده از کیمیا چیزی نمیداند اما در جای دریافتم که از اسپینل برای سرامیک سازی استفاده میگردد و فرمول ذیل را با خود دارد: Fe + Cu + O------------àFeCu2O4
ج: اتم و اجزای آن:
خداوند (ج) میفرماید و هیچ زرهی در همه زمین و آسمان از خدای تو پنهان نیست و کوچکترین ذره و بزرگتر از آن هر چه هست همه در کتاب مبین حق مسطور است».(سورهی یونس، آیه ۶۱)
این زره کوچک همان اتوم است، که دانشمندان از دیر وقت ها فکر میکردند که کوچکترین زرهی که دیده میشود اتوم است اما بعد ها دریافتند که از اتوم کوچکتر نیز وجود دارد که عبارت از پروتون و الکترون است.
اگر چه در اویل دانشمندان فکر میکردند که این زره دارای وزن نیست اما بعد ها یک دانشمند در چاپان در یافت که اتوم دارای وزن است. در حالی که خداوند (ج) میفرماید پس کسی که به اندازی ذره کار خیر کند و یا بدی را کرده باشد آن را میبیند».(اال/۷-۸)
یعنی زره هم قابل اندازه گیری است، پس دیدین که قران ۱۴ صد سال پیش این موضوع را یاد آور شده بود اما دانشمندان آن را قرن ها بعد کشف کردند این خود نشان دهنده قدرت و عظمت الله متعال است.
د: حرکت ستاره ها در مدار های خویش:
خداوند (ج) میفرماید: نه خورشید را مناسب است که به ماه رسد و نه شب بر روز پیشی جوید و هر کدام در فلک خود شناورند».(یاسین/۴۰)
این آیه کریمه به حقیقت اشاره میکند که خورشید و ماه هر کدام در فلک خاص خود حرکت میکنند. این حقیقت را بیان میکند که که اجزاری سماوات همه در فلک خود در حرکت اند، بدین ترتیب آیه فوق افلاک را همان مدار های ستارهگان و سیارهگان معرفی میکند. و به همین ترتیب به متحرک بودن زمین در چند جای اشاره میشود. از آنه جمله سوره طه» قران زمین را گهواراه تشبیه کرده است. است اشارهای بسیار دقیقی است به حرکت آن گهواراه خود متحرک است.(نذیر،ص۲۹)
در بخش اول سورهی (یاسین/۴۰) خداوند (ج) به نرسیدن خورشید به ماه، اشاره میکند که نرسیدن خورشید به ماه نشان دهندهی این است که زمین مدار خاص خود را دارد و مهتاب مدار خاص خودشرا هر دو در مدار خود میچرخند و این نشان دهنده حرکت زمین به گرد آفتاب است که با این حرکت فصلهای سال به میان میآید. در ادامهی این آیه به ساختار روز و شب پرداخته شده است به این مفهوم زمین حرکت خاص خود را دارد و این حرکت زمین به دور خودش شب و روز به میان میآورد . این موضوع و حرکات زمین را قرن ها بعد دانشمندان علم نجوم کشف و پخش نمودند چیزی که در قرانکریم قرن ها پیش گفته شده بود.
هـ احتراق بدون آتش:
خداوند (ج) در قرآنکریم میفرماید:نه شرقی و نه غربی روغن بر افروزنده است. که نور میبخشد در حالیکه با آتش تماس نداشته باشد» (نور/ ۳۵)
در این آیه اشاره به چیزی است که نور بخش میکند و نه در شرق است و نه در غرب یعنی شکل فزیکی هم ندارد و توسط آتش هم ساخته نشده اگر فرض شود که این منبع انرژي است پس بهگمان اغلب که منظور از برق باشد. که پس احتمال زیاد است که این آیه مبارکه به کشف برق اشاره نموده است. برقی که امروز از بزرگ ترین و بهترین کشفیات بشر بهشمار میآید و همه پیشرفت های بشر مدیون آن اند.(خیرخوا، ص۱۱۰).
جمع بندی:
همانگونهی که تفکر و تعقل و اندیشیدن پیرامون هستی در قران جایگاه برجستهی دارد، علم و فن نیز از جایگاهی مهمی برخوردار است. قرآن، به مثابه یک کتاب بیبدیل آسمانی مملو از شگفتهگیها و ارزش های سازنده و مسایل و مباحث الهام بخش که در صورت توجه نمودن انسانها به آنها و در صورت فکر کردن پیرامون مسایل و مباحث ذکر شده در قران هر کدام یک مبحث و روزنهی تازهی را در عرصهی علم و فنآوری باز میکند. مباحثی که در قران به گونهی برجسته و منظم طرحه شده اند و مثال های که از نحوهی خلقت هستی مخلوقات خدا و نقش موجودات و پدیده های مختلف در نحوهی شکل گیری هستی و آغاز و تداوم حیات در هستی، به خصوص در زمین همه و همه مثال های مهمی اند در راستای ایجاد، انکشاف و گسترش علم و فن در میان ها.
دین و علم چیزی اند واحد با این مفهوم که دین طریقه است که انسان را به علم میرساند و دین بسوی علم رهنمایی میکند، طوری نیست که بین دین و علم خط فاصله کشید، دروازه علم را ببندیم، و از فراگیری علوم چشم پوشی نماییم و یا فزیک، کیما، ریاضی، بیولوژی. را از جمله علوم ندانیم، تردید نیست که قرآنکریم کتاب فزیک و کمیا نیست ولی آشنایی با موجودات چیزی است علمی.
چنانچه خداوند (ج) انسان را جانشین خود در روی زمین ساخت و انسان هم حق استفاده از تمام داشته زمین را دارد به شرط که شکر الله متعال را انجام دهد و غرق خواهشات نفسانی خود نشود به هر چیز به شکل مادی و ظاهری آن نگاه کند و شکل باطنی و معنوی آن و به خالق آن فکر نکند. پس بر ما است که مسایل علمی را که در قرآن به آن اشاره شده یاد گرفته تا به عنوان سلاح از آن در مقابل دشمنان اسلام و قران که با یک مشت از علمی که دارند میخواهند که نشان بدهند که همه چیز نزد آنهاست و در اسلام خبری از علم و ساینس نیست!
خواندن این اعجاز ها سلاحی است برای نسل جوان تا با استفاده از آن در مقابل اشخاص و افکار باطل بجنگند و به همه جهانیان نشان بدهند که اسلام بهترین و کاملترین دین در سراسر خلقت بشریت بوده و خواهد بود.
منابع:
۱ . قرانکریم.
۲ . نذیر، دادمحمد. (۱۳۹۵). اساسات حقوق اسلام. جلد دوم. کابل: انتشارات حامد رسالت.
۳ . خیرخواه، غلام محمد. (۱۳۹۰). برتری های اسلام در اعجاز علمی رحمان. غور: نشر(پیدیاف).
۴ . سروری، دکتر عبدالقهار. (۱۳۹۵). قران از دید یک پژوهشگر.کابل: انتشارات پرند.
۵ . مُنصف، نثار احمد. (۱۳۸۹). معرفی قران. چاپ دوم. کابل: انتشارات منصف.
۶ . راشد، عبدالباری. (۱۳۹۵). بصیرت های اسلامی. کابل: انتشارات بنیاد علمی و فرهنگی مولانا راشد.
۷ . دانشپژوه، مصطفی. (۱۳۹۲). مقدمه علم حقوق. تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
۸ . دلیری، سینا. (۱۳۹۵). مبادی علم حقوق. کابل: انتشارات موسسهی تحصیلات عالی خورشید.
یادآوری: اگر نقدی، نظری پیشنهادی در بارهی این مقاله و دیگر نوشته های من(محمد نذیر یوسفی) داشتید میتوانید از این آدرسها با من وصل شوید.
m.naziryosfi224@gmail.com آدرسبرقی:
.https://www.facebook.com/yosfi.786فیسبوک: محمد نذیر یوسفی:
www.nazir1999.blagfa.comوبلاگ:
0795553605 شمارهی تماس:
زمین ,قران ,خداوند ,ها ,ج ,های ,است که ,خداوند ج ,که در ,از آن ,که از
درباره این سایت