وضع ن در افغانستان
جمعآوریشده توسط: محمد نذیر یوسفی دانشجوی دوره کارشناسی حقوق.
***
پس از یک تحقیق عمومی در خانوادهها مختلف در نوع تحقیق نقادانه مییابیم که وضع ن در افغانستان، به تناسب سطح تربیت اخلاقی_اسلامی و انسانی شوهرانشان فرق میکند.
به این دید ن افغانستانی را میتوان به سه گروه تقسیم کرد:
1 . نی که همسران شان مردان مؤمن، با ادب و با فرهنگ است؛
2 . نی که همسرانشان عامه مردان با سلامت و ایمانداری نسبی بهره مند است؛
3 . نی که در چنگ انسانهای ناسلیم، بیفرهنگ و بدونتربیه خانوادهگی است ازدواج کرده اند؛
#گروه_نخست:
ن انسانهای آگاه، با ادب و با تربیه اسلامی در بهترین شرایط اسلامی و انسانی، نسبت به اکثریت ن افغانستان و جهان در خوشی تمام زندهگی میکنند؛ زیرا برخود و معاشرت انسانهای آگاه و با ادب و انسان سلیم مطابق به اصول اسلام با ن شان میباشد، این انسانها مومن و آگاه از همه حقوق انسانی و اسلامی آگاه بوده و آن را با همسران شان رعایت مینمایند.
از این رو نهتنها اشکالی در زندهگی این عده افراد با ن شان بهوجود نمیآید و وجود ندارد، بلکه بهترین و نیکترین خانوادهها از جمع همین گروه است. وفاداری، احترام متقابل و هر آنچه برای یک زندهگی اسلامی و انسانی نیاز است، در سطح ایثار و فداکاری در میان این جفتهای مؤمن و آگاه بهگونه همیشهگی دیده میشود.(راشد:1388)
#گروه_دوم:
مردان عام که اکثریت مردان جامعهما را تشکیل میدهند، بهویژه با فرهنگ افغانستانی و روحیه اسلامی با تربیه اجتماعی و خانوادهگی خاص، اما با دانشکم از احکام اسلامی و نداشتن سواد و دانش کافی برخوردهای جداگانه با ن خود دارند. اما به طور عموم در میان عوام مردم ما زن به عنوان مادر موجود مقدس شناخته شده و از احترام لازم برخوردار است.
زن بهعنوان ناموس نیز، دوستداشتنی، قابل حمایت، پرستاری و قابل توجه و نگهداریست. خوشبختانه زندهگی شوهری این خانوادهها برخلاف زندهگی همه بشریت در کمال وفاداری، محبت، مشارکت در امور زندهگی پیش میرود. این زندهگی متأسفانه با یک سری ناهنجاریها نیز همراه است که مورد تایید احکام اسلامی و فرهنگ افغانسانی نیست.
دلیل این ناهنجاریها در میان مردم عام بیشتر ناشی از برداشت ضعیف از اسلام، نارسایی در مسائل احکام دین و پایین بودن سطح سواد و فرهنگ خانوادهها است. تحکیم مطلق مردان، بر ن بهعنوان یک موجود وابسته به شوهر، توقع اطاعت کورکورانه و بودن قید شرط ن از خواستها و هدایات بهموقع و بیموقع در همه امور از جمله این ناهنجاریها است که در صورت نهانجام دادن امر و فرمان حق و ناحق شوهر، مورد توهین و تحقیر و دشنام دادن و حتا در بعضی موارد لتکوب کردن ن از دست این مردان بالای ن شان به حساب میآید. در کنار این همه سلب داشتن حقنظر در بعضی از مسایل مهم خانوادهگی نیز از گوشهی رفتارهای این نوع خانوادهها دیده میشود.
اما جای امید است که پس از چند سال تجربه زندهگی مشترک و خلق سوژههای جدید مانند فرزند داشتن و بزرگشدن این فرزندان، آهسته، آهسته روابط شان نزدیکتر شده و زندهگی شان سروسامان میگیرد. زندهگی این خانوادهها در مقایسه به کشورهای دیگر به نظر وفاداری شوهر به زن بهتر است.
برعکس در دنیای دیگر اینگونه وفاداری به چشمسر دیده نمیشود مثلاً اکثریت مردان، ن بسیار دلخواه خود را پس از مدتی ترک نموده و یا با چند زن همزمان ارتباط میداشته باشند؛ از همینجاست که بیشتر ن در دیگر دنیا به مردان که در گوشه و کنار آنها استند اعتماد ندارند. بحران تنهایی یک بخش زیاد این کشورها را فرا گرفته است و بزرگترین دولتها را به راهحل آن مصروف میکند.(بیبیسی:1396) خوشبختانه که در کشور ما از برکت رعایت بخشی کوچک از احکام الهی، روابط نامشروع وجود ندارد و اگر دارد هم بسیار کم و سازمان یافته از بیرون است.
#گروه_سوم:
خدای متعال ریشه اصلی کشمکشها و جنجالهای خانوادهگی و ظلم شوهران به ن را، در نفسهای اماره انسانها نشان میدهد. یعنی این افراد همیشه در خدمت شیطان بوده و به هر کاری که نفس حیوانیشان حکم کند انجام میدهند. از نفس انسان تعریف های زیادی ارایه شده است اما این تعریف مورد قبول زیاد دانشمنداناسلامی است:نفس پدیده نامرئی در بدن انسان است که شیطان با استفاده از آن انسان را به خواهشات اضافی، مضر و غیر ضروری تحریک نموده و انسان را به انواع ظلم و بیعدالتی و به جان و مال دیگران میکشاند؛ خطرناک ترین درجه نفس(نفس اماره) است».(لودین:1389)
این افراد ناسلیم به هر نحوی که نفس شان حکم میکند همان گونه در مقابل انسانهای بیدفاع بهویژه به ن ظلم را روا دانسته و به برخورد های ناشایسته و غیر اسلامی و انسانی میپردازند.
اختطاف ن و دختران، وحشیانه جنسی، نزدیک شدن به دختران نابالغ، عروسی اجباری و سازمان یافته همه و همه حاصل کار این افراد ناسلیم و مفسد است، این افراد تنها در افغانستان نی بلکه در سایر کشور ها قدرتمند وجود دارند که با اندک غفلت نیروهای امنیتی به این جنایات دست میزنند.
از چنین کسان نمیتوان هیچ خیر و ثمرهای توقع داشت و کسانی که در چنین وضعیت استند، اگر هر چه زودتر گرد و غبار را، از جلو چشمان و قلبشان پاک نکنند نتیجه نهایی آن سوختن از درون و تبدیل شدن به انسانهای تنها و محروم شدن از نعمت داشتن زندهگی مشترک خواهد بود.(گولن:1394)
در پایان در میابیم که زن در اسلام از بهترین جایگاه برخوردار است که در هیچ آئین و مکتب دیگر چنین توجه به مقام ن هرگز نشده و نخواهد شد. علت عمده بعضی از بیفرهنگی و نارساییهای بعضی از مردان از ضعف ایمانی و اخلاقی و برداشت ناقص از دین و نداشتن قلب سلیم است. جنایات مفسدان به هیچ وجه کشور شمول نیست، این جنایات از گروه خاص بیفرهنگ، بیایمان و بیفامیل که هیچ تربیه اسلامی و انسانی بهرهمند نیستن برمیخیزد. همچنان وضع زندهگی خانوادههای کشور ما آنقدر هم خراب نیست که در رسانهها جهان به نمایش گذشته میشود.
برای حل بعضی از کاستی ها در روابط شوهران و ن باید دیدگاههای اسلامی نسبت به ن، جایگاه زن و حقوق زن در اسلام، برای مردم به گونهی درست تفهیم گردد، برای جلوگیری از فعالیتهای مفسدان بالای بهبود اوضاع امنتی کشور سرمایه گزاری بیشتر شود، روی ساخت و تطبیق قوانین آزار و اذیت ن بیشتر از پیش کار صورت گیرد مثلاً کُد جزای جدید روی این موضوع یک فصل را اختصاص داده است در گوشهی یکی از مادههای این فصل این گونه برای جلوگیری از آزار و اذیت ن پیشگیری به عمل آمده است: شخصی که مرتکب آزار و اذیت زن یا طفل در محلات عامه. شود به جزای نقدی پنج الی ده هزار افغانی محکوم میگردد.(کُد جزا: 1396) اما به گفته کارشناسان ساخت این قوانین بسنده نیست و باید بیشتر روی تطبیق آن کار صورت گیرد.
ما نمیخواهیم نسلجدید این جغرافیا تنها رشد جسمی داشته باشد که به زندهگی مشترک شوهری بپردازند بلکه باید رشد حقیقی و واقعی در همه جوانب فزیکی، بیلوژیکی، مغزی، عقلی و روحی داشته باشند؛ یعنی با رشد مغزی به پخش و نشر افکار ناب بپردازند با رشد عقلی به تولید افکار ناب بپردازند و با رشد روحی به آن میزان رشد برسند که بدون در نظر داشت زبان، قوم، مذهب و حتا دین به هر کس در هرجا و هروقت در حد فداکاری فایده برسانند و با داشتن ایمان کامل در جهت آرامی خلقالله و نجات بشریت در کلیه عرصهای زندهگی به ویژه زندهگی مشترک تلاش و ایثارگری نمایند.
#سرچشمهها:
بیبیسی فارسی.(1396). دولت بریتانیا وزارت "امور تنهایی" ایجاد کرد. www.bbc.com
جریده رسمی وزارت عدلیه .(1396). کُد جزا.
راشد، عبدالباری .(1396). علل زیربنایی عقبماندهگی افغانستان: کابل.
راشد، عبدالباری.(1388). جایگاه زن در قران. وبسایت:mowa.gov.af
قرضاوی، دکتر یوسف. (1388) . ترجمه ابوبکر حسنزاده. حلال و حرام در اسلام. انتشارات احسان: تهران.
گولن، محمد فتحالله، ترجمه فیض محمد عثمانی. (1394) . پرسشهای شگفتانگیز عصر. انتشارات باران امید:کابل.
لودین، میرعبدالله .(1395). مسائل مهم شناخت: کابل. این فلم سفید برای من خیلی قصهها دارد
وضع زنان در افغانستان
مطبوعات در زمان امان الله خان
ن ,زندهگی ,اسلامی ,زن ,شان ,گروه ,اسلامی و ,که در ,و با ,است که ,ن در
درباره این سایت